top of page
AEnB2UoKOZb9MlQkrfzVvsA417_kHJHOW1t0jBK5

Välkommen till Genia Support

 

Vad behöver du hjälp med?

Genia_personal.png

Kontakta oss gärna!
08-745 56 00, hello@genia.se

Skapa konto

Om du har Android:

1. Ladda ner Genia från Google Play.

 

2. Fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig för att skapa ett konto.

       

Om du har iPhone:

1.Ladda ner Genia från AppStore och starta.

Observera att det är patienten som är huvudpersonen i Genia. Var noga med att skriva in patientens uppgifter där så efterfrågas. 

 

Google_play_SV_50px.png
App_store_50px.png
Registrera
Hälsokollen

Hälsokollen

Fyll i Hälsokollen så ofta du vill, den är till för dig. Ett tips är varannan vecka. Frågorna är anpassade efter din diagnos. Det tar bara 1 min.

1. Klicka på fliken med Hälsokollen i skärmen "Läget".

 

2. Svara på frågorna.

 

3. Tryck på klar!

 

Inför dina vårdmöten kan du välja att skicka med dina Hälsokollar i din rapport. 

 

På vårdmötet har du och ditt vårdteam tillgång

till en helhetsbild av hur du har mått

de senaste 6 månaderna. 

ABK

Antibiotikakollen

För diagnosen Cystisk Fibros

​Gå till ”Behandlingar” (längst ner till vänster på skärmen). Klicka på ”Antibiotikakollen”. (första gången du ska använda Antibiotikakollen behöver du först lägga in en behandling i Genia, då aktiveras Antibiotikakollen)

1. Aktuell rapporteringsperiod avser tiden mellan den senaste gången du bekräftade rapporteringsperiod och dagens datum (Idag). Är det första gången du gör ABK ligger startdatum för rapporteringsperioden automatiskt på ett halvår tillbaka i tiden. Vill du ändra startdatum för perioden, klicka på "Rapporteringsperiod". Genom att bekräfta en period får du bra översikt, både på de dagar du haft antibiotika och de dagar du varit utan. (1 januari 2020 är det tidigaste startdatumet).

 

2. Saknar du någon behandling under aktuell rapporteringsperiod så klicka på "Lägg till behandling"

 

3. Om du har aktuella och/eller avslutade behandlingar under perioden som ännu ej är bekräftade har de nu en grön bekräfta-knapp. Aktuella behandlingar behöver endast bekräftas medan avlsutade behandlingar behöver utvärderas.

 

4. Klicka på ”Bekräfta rapporteringsperiod”. Om periodknappen inte är grön innebär det att du fortfarande har behandlingar som behöver bekräftas.

 

Antibiotikakollen är nu sparad. För att din antibiotikadata ska nå vården behöver du skicka in en rapport, gärna några dagar innan ditt nästa vårdbesök.

Behandlingar

Behandlingar

Under ”Behandlingar” (längst nere till vänster på skärmen) lägger du in dina behandlingar i din egen medicinlista.

1. Klicka på ”Behandlingar”

 

2. Klicka på ”+” uppe i högra hörnet på iPhone eller Grönt ”+” på Android.

 

3. Välj behandling. Hittar du inte din medicin i listan, klicka på ”sök medicin”

 

4. Välj startdatum och behandlingens längd. Om behandlingen är längre än 30 dagar kan du förlänga den ytterligare max 30 dagar. Du kan förlänga behandlingen först efter att du sparat den. Är behandlingen insatt utan slutdatum väljer du "Tillsvidare" högst upp i rullistan.

 

5. Välj om du vill ha en påminnelse när det är dags att ta din medicin.

6. Klicka på ”Spara”. Klart!

 

 

Avsluta eller ta bort behandling

 

Om du vill avsluta en pågående behandling klickar du på behandlingen och väljer därefter att avsluta den. Du väljer sen vilket datum du vill avsluta behandlingen. Dagens datum är förvalt.

 

Om du vill ta bort behandlingen drar du behandlingen till vänster med fingret och väljer ”Radera”.

IMG_266B5CA80347-1.jpeg
Vårdmöten

Skicka rapport inför ett vårdmöte

Inför ditt vårdmöte kan du skicka en rapport med den information som du vill dela med vården.

 

1. Det finns två vägar att skapa en rapport; antingen klickar du på "Rapporter” i nedre menyraden eller "Nytt vårdmöte" på Läget-vyn.

 

2. Klicka på ”+” (iPhone – övre högra hörnet, Android – gröna knappen).

 

3. Välj när du ska ha ditt vårdmöte och klicka på ”Skapa".

 

4. Svara på de frågor som du vill svara på.

 

5.Om du är med i Antibiotikakollen (gäller patienter med diagnosen CF) kommer du att bli ombedd att bekräfta dina behandlingar fram till dagens datum (se även Antibiotikakollen – bekräfta rapporteringsperiod och behandlingar). Du kommer tillbaka till din rapport genom att klicka på ”Rapporter”.

6. Innan du skickar din rapport kan du välja vilken information du vill bifoga.

 

6. Klicka sen på ”Skicka”.

Anteckningar från mötet 

När du klickar på "Rapporter" på nedre menyraden ser du alla inskickade och påbörjade rapporter.  Du ser även om någon i ditt nätverk kommenterat eller lajkat.

Har din inskickade rapport en grön bock framför "Öppnad" så har ditt vårdteam öppnat rapporten. 

Du kan själv göra anteckningar under eller efter mötet genom att klicka på pappret  med den stora gröna bocken. Då kommer den gula "Anteckning" fram. Dina anteckningar kommer upp i flödet på din Läget-skärm.
 


 

Nätverk

Nätverk

Under Inställningar>Nätverk klickar du på knappen ”Bjud in” uppe till höger. Du får nu en kod som du ger till den person som du vill ansluta till ditt nätverk.

 

Koden används när den person som du vill ha med i ditt nätverk skapar sitt konto. Om personen redan är användare i Genia måste du ta kontakt med oss så hjälper vi dig att lägga till användare i ditt nätverk.

08-745 56 00, hello@genia.se

Ta bort någon från mitt nätverk

  1. Gå in i ”Inställningar”.

  2. Välj ”Mitt nätverk

  3. Dra med fingret till vänster över den användare som du vill ta bort från ditt nätverk.

Har du en Android telefon måste du ta kontakt med oss både för att ansluta och ta bort någon från ditt nätverk.

För dig med två eller fler barn som använder Genia

En användare kan vara kopplad till flera nätverk. Detta är praktiskt för den som exempelvis har fler än ett barn som använder Genia. Genom att gå in i appens "Inställningar" och välja "Byt huvudperson" kan man på ett enkelt och säkert sätt växla mellan sina barns nätverk. 

IMG_0788.jpg
MOBIL_LINJER_MADDE.png
bottom of page